Commerciële bedrijven hebben sinds jaar en dag alles aan gedaan om hun klanten zich welkom te laten voelen bij een bezoek. De rode loper behandeling, zeg maar. Soms letterlijk met een rode loper, een open deur, een vriendelijke en attente receptionist(e) en een indrukwekkende ontvangstruimte.   

Afhankelijk van je type bedrijf en je klantgroep zou dit nog steeds het gewenste effect kunnen hebben bij je klanten. Maar in veel gevallen is dit niet hetgeen wat het verschil maakt. Veel klanten zullen bij de rode loper en de ontvangstruimte denken: “Dit betaal ik als klant, wellicht moet ik maar eens op zoek naar een goedkopere partij”. Of bij een open deur denken: “Hoe veilig is dit eigenlijk nog wel tegenwoordig als iedereen zomaar binnen kan lopen.”

De veiligheid is tegenwoordig een issue, dat is wel duidelijk. In winkelstraten kan je vaak niet zomaar een juwelier binnenlopen, en veel bedrijven hebben inmiddels ook een closed-door policy. Dit is tegenwoordig niet alleen om diefstal te voorkomen, maar ook om de beveiliging van data te verbeteren. Met de GDPR in aantocht worden de risico’s van een open deur nog hoger. 

Best lastig dus die gastvrijheid. Even terug naar de definitie; gastvrijheid= 1) Gulheid in het onthalen van gasten 2) Hartelijkheid 3) Warmte. Moet je eigenlijk niet gewoon zorgen dat je een goede gastheer bent? Dit is het thema wat het bedrijf Hostmanship heeft gekozen en zij geven de volgende definitie aan goed gastheerschap: 
 

“De kunst om mensen het gevoel te geven dat ze welkom zijn.”


Bedenk je dus goed wie de mensen zijn die je dit gevoel wilt geven. Wie is je doelgroep en wanneer denk je dat ze je als goede gastheer zullen ervaren? Is dan de receptionist(e) diegene die het verschil maakt i.c.m. de rode loper? Of gaat het uiteindelijk om de inhoud die je zelf in het gesprek kan brengen gecombineerd met een goed uitgedacht proces bij binnenkomst? 

In de kern

Steeds meer bedrijven besluiten een kantoor te delen. Voorheen was het vaak een manier om op te starten, nu zie je dat ook volwassen bedrijven graag kiezen voor verzamelpanden. Ook heb je concepten als B Amsterdam waar multinationals graag een ruimte huren om eenvoudig te kunnen connecten en te leren van innovatieve start-ups en volwassen toeleveranciers. Dit gebeurt in een tijd dat 'klantgerichtheid' bij elk bedrijf in hun kernwaardes zit. Gastvrijheid is hier natuurlijk een belangrijk onderdeel van.

De neon lichten met je bedrijfsnaam hoeven niet meer perse op de gevel, daar is online branding voor in de plaats gekomen. Finance en ICT wordt vaak ge-outsourced, en het gaat in de kern dus om je inhoudelijk toegevoegde waarde en de wijze waarop je met je klant omgaat. Ook bij binnenkomst. Je zit in een bedrijfsverzamelgebouw zonder receptie of de receptie is beperkt bemand. Hoe zorg je er dan voor dat je klant niet voor een gesloten deur staat? Een Openr is hier het antwoord op. 

Gastvrijheid: een Openr deur!

Op een flexibele en veilige manier zorgt een Openr voor gastvrijheid. Door het inzetten van een gebruiksvriendelijke digitale intercom komt de klant rechtstreeks in contact met bezoekend bedrijf en/of persoon. Via een mobiele app kan de deur op afstand voor de klant geopend worden en dit geldt zowel voor de voordeur als de parkeergarage, achterdeur en tussendeur. De beheeromgeving zorgt voor een digitaal sleutelbeheer waarbij verloren sleutels of pasjes tot verleden tijd behoren. Wil je weten hoe gastvrij jij bent? Maak direct een afspraak voor vrijblijvend advies op locatie. 

 
 
marco.png
 

Marco Hoekstra is expert in het aanknopen en onderhouden van relaties met klanten. Hij stelt de klant centraal, maar benut tegelijkertijd ook de commerciële kansen om bestaande klanten te binden. Een goede klantervaring is van essentieel belang, en volgens velen begint dat bij gastvrijheid. Door zijn rol kent hij het nut van gastvrijheid tegenover de klant en de meerwaarde binnen een organisatie. Met die gedachte hebben wij Marco gevraagd zijn visie over gastvrijheid te delen.