In februari publiceerden we het eerste gedeelte van het interview met Thom van Wijk. Nu is het de hoogste tijd voor het tweede gedeelte. Thom van Wijk is de CEO en Founder van ScaleHub. Een coworking space voor bedrijven in een verdere fase. Hij was na zijn studie Bedrijfskunde gaan werken bij Randstad, maar hij vond zijn werk nooit heel tastbaar. Hij wilde liever ondernemen en is toen in contact gekomen met de oprichters van StartHub. Hier is het allemaal begonnen en ik ben benieuwd naar hoe hij te werk gaat. (Lees hier het eerste gedeelte van het interview met Thom van Wijk.)

Hoe kies je een locatie uit?
Ik kies locaties uit op een bepaalde uitstraling. Al mijn (potentiële) klanten zijn onder de indruk als ze de kantoren zien. Deze locatie deed mij denken aan de serie Suits, die speelt zich af op een advocatenkantoor in een grote stad. Dat gevoel dat je daarbij krijgt, wilde ik ook creëren, dus we maken het zo chique mogelijk. Wél met een knipoog. Je wilt bijna het idee krijgen dat je thuiskomt, maar dan op kantoor. Bij ScaleHub is alles tot in de puntjes geregeld. En ja, dat kost een bedrag. Maar het is niet meer het kantoor van vroeger. Op de Wibautstraat is er bijvoorbeeld geen receptie. Op de locatie in Zuid-Oost is daar wel voor gekozen. Ik vind het heel erg mooi om te zien hoe dat samengaat met Openr. Receptioniste Olga heeft geen tijd om iedereen te bellen als zijn/haar afspraak aanwezig is. Dat kan je heel makkelijk regelen met Openr. Het is wel fijn dat er iemand voor je staat die kan helpen als je de weg kwijt bent of een ander probleem. Daarnaast kan je ook eten en drinken kopen bij Olga. Dit doet ook iets met de hele beleving. 

scale hub-5.jpg

Beleving lijkt onmisbaar in de kantooromgeving. 
In eerste 10 meter dat mensen binnenlopen, hebben de meeste mensen al bepaald of ze hier willen zitten. Dat ligt aan de belevenis. Steeds meer bedrijven beseffen dat beleving én omgeving heel belangrijk zijn om het bedrijf verder te brengen. Het heeft effect. Er was bijvoorbeeld een bedrijf dat zich aansloot bij ScaleHub en de organisatie presteerde beter nadat ze zich daar hadden gevestigd. 

Dus een betere werkomgeving zorgt voor hogere productiviteit?
Je kan het naar een hoger niveau tillen. Je kan werknemers zelfs nog productiever maken door lichtsensoren te plaatsen of fijnstof uit de lucht te filteren. Bij ScaleHub zijn we bewust niet op dat niveau, maar onze overige diensten en producten zijn goed. 

Hoe zit dat met andere coworking kantoren?
Er zijn enorm veel partijen die ook coworking kantoren willen openen, want de economie trekt aan. Maar je ziet goudzoekers die snel omvallen. Ze verkijken zich er op, want het is niet makkelijk. Soms heb ik zelf het gevoel dat er weinig competitie is, omdat er zoveel vraag is naar werkruimte. Er gaat natuurlijk een moment komen dat er verzadiging is.

Naast de basisvoorwaarden waar een kantoor aan moet voldoen, willen medewerkers zich trots voelen op hun kantoor.

Wat verlangen klanten?
Twee jaar geleden zaten mensen in een tochtige garage, met filterkoffie en slechte wifi. Dat was toen helemaal fantastisch. Als je dat nu aanbiedt, komt je hier niet meer mee weg. De basis moet op orde zijn, je moet voldoen aan een bepaalde standaard. Nu verlangen klanten een goede akoestiek, een bepaalde mate van privacy etc.

Hoe blijf je op de hoogte?
Ik werk samen met een aannemer: Ditt. We hebben hier een goed band mee. Zij ontwerpen en bouwen de kantoorinrichtingen, en daar zijn ze heel goed in. Nienke, mijn aannemer, weet precies wat wél en niet werkt in een kantoor. Ook partijen zoals Openr en Bringme houden mij op de hoogte. Openr weet alles over het openen van deuren en Bringme maakt het proces van leveren, retourneren, verzenden en uitwisselen van producten een stuk makkelijker. Alle partijen waarmee ik samenwerk, houden mij op de hoogte.