Geboren en getogen in Rotterdam, dus hij weet alles van: ‘Niet lullen, maar poetsen’. Thom van Wijk is de CEO en Founder van ScaleHub, dat is een co-working space voor bedrijven in een verdere fase. Hij was na zijn studie Bedrijfskunde gaan werken bij Randstad, maar hij vond zijn werk nooit heel tastbaar. Zo zegt hij: ‘Mensen wegzetten en daarmee geld verdienen. Dat bevredigde mij niet helemaal.’ Hij wilde liever ondernemen en is toen in contact gekomen met de oprichters van StartHub. Hier is het allemaal begonnen en ik ben benieuwd hoe dat is gelopen en waar hij nu staat, dus ga ik met Thom in gesprek. 

Waar ben je begonnen?
Op de Overtoom in Amsterdam begon het met tachtig losse werkplekken. Deze werden verhuurd aan kleine bedrijven en zzp’ers. Dit was heel veel werk én heel weinig verdienen, dus ik wilde het anders gaan doen. We hebben een concessie gedaan door dit pand op de Overtoom te sluiten. Ik ben me gaan focussen op bedrijven met minimaal vier man. Vanaf dat moment wilde ik enkel kantoren van hoogwaardige kwaliteit aanbieden. 

Klein beginnen is groot winnen.
Dit begon ongeveer een jaar geleden op de Wibautstraat met 1000 vierkante meter. We hadden 24 units en die zaten binnen twee maanden vol. Deze units hadden ruimte tot 10 werknemers, terwijl ik aanvragen kreeg voor units voor 15 werknemers. Toen dacht ik: ‘Moet ik de bovenkant niet meer oprekken, dus vanaf 4 tot 20 werknemers?’ Vanuit deze gedachte is de nieuwe strategie ontstaan. We hebben een meerwaarde als we units aanbieden voor ‘grotere’ bedrijven. Eigenlijk zijn we met de klanten meegegroeid, van zelfstandige werkplekken naar een heel kantoor.

scale hub-2.jpg

En nu heb je ook een locatie in Zuid-Oost?
'Heb je ook parkeerplekken?' Dit soort vragen werd mij gesteld door de klanten. Ik ben gaan kijken naar gebieden in Amsterdam die in opkomst zijn qua wonen en werken. Ik kwam uit bij Amsterdam Zuid-Oost. Hier zijn mooie kantoren, maar het is nog wel een beetje saai. In de toekomst komen hier allemaal winkels, restaurants én 5000 hoogwaardige appartementen.

Hoe werkt ScaleHub eigenlijk?
Als huurder betaal je een gebruiksvergoeding. Ik vertel ook tegen mensen dat ze eigenlijk geen meters huren, maar je gebruikt een kantoorunit die toevallig een aantal meters heeft. En er zitten services bij, zoals: internet, drinken en schoonmaak. Het heeft dezelfde services als een hotel, maar dan kan je er alleen niet slapen. Ik huur de panden voor een langdurige periode en verhuur ze kortstondig door. Samen met de pandeigenaar verbouw ik de panden. Zij hebben ook vaak een visie, weten ook dat de markt verandert en dat je daarop moet inspelen. Het werkt niet meer om hele panden te verhuren van 900 m2. Als verhuurder moet je deze ruimte onderverdelen om kleinere bedrijven te voorzien, maar de pandeigenaren willen dit zelf niet doen. Hier kom ik om de hoek kijken. Het organiseren en (soms ook) uitvoeren van logistieke en huishoudelijke taken als bevoorrading, opslag en distributie van goederen, maaltijden verzorgen, schoonmaken en onderhoud. Er zit veel geneuzel bij. Maar daar verdien ik wel mijn geld aan, daar komt het wel op neer.  

En hoe lang is de huurperiode ongeveer?
Het verschilt nogal. Het is niet per se kort, maar mensen durven nog geen langdurig contract aan te gaan. Dat is natuurlijk een groot onderscheid. Veel mensen zeggen: 'Misschien zit ik hier wel twee of drie jaar'. Of wellicht groeien ze wel enorm en hebben ze na een korte tijd al een andere ruimte nodig. Zij moeten de mogelijkheid hebben om op te zeggen. De markt heeft behoefte aan flexibiliteit, maar de eigenaren bieden het niet. Het is mijn vak, dus ik teken wel voor 10 jaar. Ik bankier eigenlijk in flexibiliteit. Ik koop het groot in, breek het in kleine stukjes en verhuur het aan wie het maar wil.

Waarom is hier behoefte aan? 
Steeds meer bedrijven kiezen voor bedrijven die als tussenpersoon dienen, zoals ScaleHub. Er is meer behoefte aan een specialist die bepaalde taken op zich neemt, zoals simpelweg het halen van koffiebonen. De bedrijven willen zich richten op hun core business. Dit gebeurt al veel vaker in steden zoals Londen en New York, maar het is typisch Nederlands om het toch zelf te willen regelen. Of ik hier een waardeoordeel over hebt? Misschien wel, maar dan zijn zij ook niet mijn klantgroepen. 

Ben je altijd aan het regelen of regel je het voor altijd? Deze vraag stel ik mijzelf bij veel keuzes en dan moet het antwoord zijn: ik regel het voor altijd.

Hoe behoud en trek je klanten aan in de competitieve markt?
Je bent briljant, de goedkoopste en/of de meest klantvriendelijke. Daarbij stel je de vragen: 'Hoe ben je dat op een efficiënte manier? Ben je altijd aan het regelen of regel je het voor altijd?' Deze vraag stel ik mijzelf bij veel keuzes en dan moet het antwoord zijn: 'Ik regel het voor altijd'. Dat betekent dus niet dat ik 24 uur per dag voor de deur hoef te liggen, maar je regelt het eenmalig voor altijd door bijvoorbeeld een Openr te plaatsen. Klanten worden enkel gestoord op momenten dat het echt nodig is, als hun gasten voor de deur staan. 

scale hub-6.jpg

 

Het tweede gedeelte van het interview met Thom is nu ook online! Hierin worden vragen beantwoord zoals: wat verlangen klanten? En wat levert een betere werkomgeving op? Lees het gelijk!