Openr is inmiddels een aantal jaren actief in het vastgoed, maar wist je dat het beltableau oorspronkelijk een project was van ontwerpbureau Afdeling Buitengewone Zaken? Door deze unieke achtergrond is Openr expert op het gebied van innoveren en ontwerpen. Daarom vertellen we je graag in een notendop hoe het vastgoed meer zou kunnen innoveren.

 

You never change things by fighting the existing reality. To change something, build a new model that makes the existing model obsolete.
— Buckminster Fuller (Amerikaanse ontwerper en architect) 

1. Maak fuoten

Een van de belangrijkste aspecten van innoveren is falen. Hedendaagse organisaties zijn vaak niet ingericht op het maken van een fout, waardoor medewerkers soms krampachtig vasthouden aan ijzige protocollen en stappenplannen. Om ervoor te zorgen dat je kunt innoveren moet er ruimte worden gemaakt voor fouten. Een misverstand oplossen brengt je namelijk een stap dichterbij de best mogelijke oplossing. 

In het vastgoed zie je steeds meer pilots en test objecten waar geëxperimenteerd wordt met de nieuwste technologieën. Dit is het ideale speelterrein van de toekomst, zolang je naast fouten te maken ook houdt aan de volgende punten!

2. Doe mee!

Alleen door continu mee te doen in de ontwikkelingen en stappen die toekomstige eigenaren of huurders ondervinden, begrijp je steeds beter wat de intrinsieke behoeften van je gebruikers zijn. Dit is niet alleen belangrijk voor je klanten maar zeker ook voor jezelf. Wanneer je echt wil innoveren is het belangrijk om in alle lagen van de organisatie betrokkenheid en know-how te creëren over wat er gaande is. Dit is een flinke uitdaging maar geeft de snelheid die je nodig hebt! 

Probeer in je onderzoek niet af te gaan op je gevoel en subjectiviteit. In een gedegen innovatie kun je kwalitatief en kwantitatief onderzoek samenbrengen in iets wat heet ‘full spectrum research’. Op die manier krijg je houvast in de parameters die je stelt en zijn bekende posten (zoals; financiën en rendement) uit je organisatie makkelijker te koppelen met die van je innovatie (zoals klanttevredenheid en gezondheid). 

3. Itereer

Iedereen weet dat je het wiel niet opnieuw moet uitvinden, maar probeer je zeker ook niet te verbijten in het zoeken naar de allerbeste oplossing. Innovaties laten zich niet altijd direct zien en bovendien ben je wellicht een behoefte aan het vervullen waar de gebruiker nog geen weet van heeft. 

Geef ontwikkelingen de ruimte en laat de fouten die je maakt er continu voor zorgen dat je verder komt. Wil je meer weten over innoveren in het vastgoed? Neem gerust contact op met Tom of volg ons op LinkedIn.