Het vastgoed wil innoveren en doet dit door continu nieuwe technologieën te implementeren. Dat klinkt logisch, maar is dat echt zo slim? Het introduceren van een nieuwe technologie betekent niet automatisch dat de eindgebruiker erop zit te wachten en het aansluit bij hun behoefte.

Tom Kerckhaert vertelt hier tijdens de Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer op 26 januari meer over. Hij is Product Manager bij Openr, dat betekent dat hij zich bezig houdt met de ontwikkelingen van producten en diensten voor Openr. Ik ging alvast in gesprek met Tom en we spraken over het belang van innoveren en wat voor effect dit kan hebben op de eindgebruikers. 

 

Het belang van innoveren 
Tom heeft gemerkt dat het vastgoed graag wil innoveren, maar dat dit nog te weinig van de grond komt. Nagenoeg alle organisaties onderkennen het belang voor hun toekomstige positie. De markt is hier klaar voor, maar de technologie sluit nog niet goed genoeg aan bij de behoeftes van de gebruikers. Zo zegt Tom: 'Ik heb het geluk gehad om aan de voet van een schitterende innovatie te mogen staan waarmee wij dagelijks mensen heel blij maken. Zo’n ontwikkeling wil ik niet voor mezelf houden en ik zou graag uitleggen hoe gemakkelijk het is om de techniek passend te maken voor gebruikers. Het is een uitdaging, maar bovenal ook een geweldige ervaring om echt te achterhalen wat je gebruikers willen.'

Ontwikkelingen om in de gaten te houden
IoT en Blockchain zijn niet meer weg te denken en Tom zal het logische vervolg van deze ontwikkelingen toelichten, maar er is een belangrijkere trend om in de gaten te houden. Dit jaar, 2018, staat in het teken van het samenbrengen van technologie en gebruikers. Zo vraagt Tom:'Wist je dat meer mensen ter wereld toegang hebben tot een slimme telefoon dan tot een werkend toilet?' Dat zegt wat over de enorme ontwikkeling van vraag en aanbod die aan het ontstaan is: technologie implementeren waar mensen echt wat aan hebben. Mensen hebben behoefte aan persoonlijk contact en een goede gebruikerservaring. Tom verwacht dat die twee met elkaar geïntegreerd worden. 

Ontdekken of de innovatie werkt
In het begin van het ontstaan van Openr zijn er zes pilots uitgevoerd bij verschillende klanten. Tom vertelt: 'We waren continu aan het testen. Op die manier wisten we precies wat de klant wil. Je kan eigenlijk wel zeggen dat Openr is gemaakt door onze pilot-klanten. Deze gebruikers hadden namelijk directe invloed op het uiteindelijke product en dienst. Als facilitaire organisatie zou je de gebruikers invloed moeten geven op de invulling van je producten en diensten.' Simpelweg implementeren van technologie is verleden tijd. Je begint bij de klant en daar komt een technologie uit voort. Openr geeft haar gebruikers de mogelijkheid en de vrijheid om altijd bereikbaar te zijn voor zijn/haar bezoekers. Zo hoef je niet op een bepaalde tijd terug te zijn om je pakketje te ontvangen of ben je niet gebonden aan een bureau/binnenpost. Openr is de enige intercom die je daarin makkelijk en snel kan helpen. 

Meer onderscheidend zijn
Tom vertelt dat sinds het aanbieden van de pakketten, het heel hard groeit. Inmiddels is Openr in de meeste delen van Nederland bekend. Het plan is om dit jaar elke provincie gastvrijer te maken. Zoals je wellicht weet, richt Openr zich op gastvrijheid en de ervaring van de gebruiker. Tom is van mening dat meer organisaties zich hierop moeten richten, zo kan je meer onderscheidend zijn als gebouwbeheerder. 

Definitie van gastvrijheid
Wat verstaan we onder gastvrijheid? Dat je bezoek binnen kan laten terwijl je zelf fysiek (nog) niet aanwezig bent. Voor Openr is gastvrijheid altijd tweeledig. Je kan niet gastvrij zijn voor de gebruikers, en de gebouwbeheerders en eigenaren buitensluiten. Het unieke aan de intercom is de wijze waarop de producten en diensten worden ontwikkeld: een deur openen met je telefoon is niet genoeg. Door het slimme interne systeem is Openr altijd online én up-to-date. Wijzigingen van huurders zijn eenvoudig en direct door te voeren en meerdere panden kunnen vanuit één omgeving worden beheerd. Ook dat is gastvrijheid tegenover de gebouwbeheerders en eigenaren.

Aanmelden Vakbeurs Facilitair & Gebouwbeheer
Ben je nieuwsgierig geworden en wil je graag meer weten? Registreer je hier gratis voor het evenement en/of schrijf je hieronder in voor onze nieuwsbrief. Na de lezing van Tom Kerckhaert sturen we je graag een samenvatting van zijn presentatie.